خاتمي: *بخش عمده‌ مشكلات امروزغفلت ازحقيقت متعالي وبسنده‌كردن به عقل‌معاش‌انديش است

رييس جمهور سابق كشورمان تقدس‌زدايي از امور مقدس و مقدس كردن امور غير مقدس را از مصائب جوامع بشري در عصر جديد معرفي كرد.

به گزارش   (ايسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمين سيد محمد خاتمي كه در مراسم اعطاي جايزه‌ي نيايش در گستره‌ي هنر و پژوهش سخنراني‌ مي‌كرد با تبريك ميلاد امام حسن مجتبي(ع) از آن حضرت به عنوان مظهر شكيبايي، پايداري، كرم، شجاعت و دليري نام برد و افزود: دين حقيقتي است زيبا و متعالي كه براي انسان فرود مي‌آيد و دعا و حقيقت زيبايي است كه انسان را از زمين به بالا مي‌برد و اين فرود و فراز طوفاني برپا مي‌كند كه جان انسان را از آنچه پستي و پاييني است مي‌كند و تا اوجي كه قابل تصور نيست بالا مي‌برد.

وي با بيان اينكه اين گردش طوفاني تنها براي هنرمند قابل فهم است، اظهار داشت: انسان هر چه بالاتر رود از آلودگي پاك‌تر مي‌شود دين از عالم بالا مي‌آيد عالم بالا هر چه بالاتر مي‌رود پاك‌تر است و خصوصيات آن عالم كه دين از آنجا مي‌آيد نيز قداست و رازآلودگي است.

رييس موسسه‌ي بين‌المللي گفت‌وگوي تمدن‌ها، با تاكيد بر اينكه چنانچه قداست و راز آلودگي را حذف كنيم زندگي انسان بي‌روح و بي‌معنا مي‌شود، دين را مقوله‌اي كه براي به اوج رساندن انسان نازل شده، معرفي كرد و گفت: امروز دو خطر انسان و جامعه‌ي ديني را تهديد مي‌كند يكي قداست‌زدايي از امور است و ديگر مقدس كردن اموري است كه مقدس نيستند.

وي ادامه داد: امروز قداست‌زدايي از امور را در روح تمدن دوران جديد مشاهده مي‌كنيد و آنچه به عنوان روشنگري مطرح مي‌شود را در بر مي‌گيرد. روح اين روشنگري تقدس‌زدايي است و اينكه زندگي آدمي و سرنوشتش فقط و فقط منوط به فعاليت عقل عرفي است.

خاتمي با بيان اينكه هنر عقل در دوران جديد پديدارشناسي است، اظهار داشت:عارفان و بزرگان ما گفته‌اند كه با اين عقل نمي‌شود آن حقيقت متعالي و رازآلود را شناخت.هنر عقل اين است كه ما را تنها تا مرز آن حقيقت پيش مي‌برد، اما اجازه‌ي ورود به آن را ندارد. بايد با پاي ديگري اين مرحله‌ي مقدس و رازآلود و اسرارآميز را طي كرد.

وي كه هدف از رسالت پيامبران را وارد كردن انسان به اين مرحله‌ي مقدس و رازآلود مي‌دانست، اضافه كرد: شايد بخش عمده‌ي مشكلات بشر امروز علي‌رغم پيشرفت‌ها غفلت از حقيقت متعالي و بسنده كردن به عقلي است كه معاش انديش است و اين خطر بزرگي است.

رييس موسسه‌ي بين‌المللي گفت‌وگوي تمدن‌ها، در ادامه مقدس كردن امور غير مقدس را ديگر خطر امروزي جوامع ديندار برشمرد و با جدي خواندن آن، گفت: مقدس كنندگان امور غير مقدس انسان‌هاي عادي و ظاهرپرستي هستند و با تكيه بر خرافه سعي مي‌كنند امري كه غيرمقدس است را مقدس جلوه دهند.

وي ادامه داد:گاهي درجوامع ديني مظاهر صوري به قدري مقدس مي‌شوند كه حتي ممكن است به بهانه‌ آنها انسان بكشند و در اين مقدس كردن‌ها ظاهر معنا ازبين مي‌رود.در جوامعي كه اينگونه برخورد مي‌شود بي‌اعتنايي به بعضي ظواهر خطاي بزرگ به شمار مي‌آيد اما تهمت زدن، دروغ گفتن و شكستن حرمت انسان‌ها علاوه برمحكوم نشدن امري مقدس، انقلابي و ديني محسوب مي‌شود.

خاتمي در ادامه با اشاره به همزماني برگزاري اين مراسم با ميلاد امام حسن مجتبي(ع)، اظهار داشت: گاهي ستايش‌هاي بي‌حدوحصري از امامان و پيامبر مي‌شود اما به روش آنها توجه نمي‌كنيم. پيامبر و ائمه براي ما اسوه‌اند و بايد آنها را روبرو بگذاريم و براساس روش و منش آنها عمل كنيم.

وي كه ايمان، ادب، حفظ حرمت انسان‌ها، عدالت، دغدغه داشتن نسبت به سرنوشت انسان‌ها را از امور مورد تاكيد پيامبر و امامان برمي‌شمرد پيروي از منش آن بزرگواران را در اين بخش‌ها مورد تاكيد قرارداد و گفت: در فرهنگ ما قهرماني خصوصا در زمينه‌هاي رزمي با نوعي خشونت همراه است، اما هنر امام حسن (ع) اين بود كه منش قهرمانان را داشت و اين براي دنياي آشوب زده، خشن و ناامن كنوني مي‌تواند پيامي درس‌آموز محسوب شود.

پيش از سخنان رييس جمهور سابق كشورمان احمد مسجد جامعي طي سخناني با اشاره به سير تاريخي نيايش‌ها و اقداماتي كه در تدوين كتب در اين بخش انجام شده، گفت: زبان هنرمندان ما زباني است كه مي‌تواند معاني بلند را بيان كند و اين با توجه به جنبه‌هاي روح‌پرور انساني است.

وي با تاكيد بر اينكه نمي‌توان براي هنرمندان قالب‌هاي يكساني را در نظر گرفت، تصريح كرد: نمي‌توان همه‌ي هنرمندان را در يك عرصه گنجاند و هر چه را نگنجيد از عرصه‌ي دينداري خارج كرد.

در پايان اين مراسم به برگزيدگان جايزه‌ي نيايش در گستره‌ي هنر و پژوهش به رسم يادبود جوايزي با حضور سيد محمد خاتمي اعطاء شد.

اما رييس جمهور سابق كشورمان درحاشيه‌ مراسم اعطاي جايزه‌ نيايش در گستره هنر و پژوهش در جمع خبرنگاران اخبار منتشر شده از جانب رسانه‌هاي خارجي مبني بر ديدارش با مقامات آمريكايي براي دريافت پيام از جانب آنها وابلاغش به مسوولان جمهوري اسلامي را تكذيب كرد.

به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام و المسلمين سيد محمد خاتمي در پاسخ به سووالي درباره‌ ‌اخبار برخي رسانه‌هاي خارجي مبني بر ديدارش با مسولان آمريكايي و دريافت پيام اين كشور جهت ابلاغ به مسوولان جمهوري اسلامي در خلاال سفرش به آمريكا،گفت:« اين مطلب كاملا عاري از صحت است ، نه ملاقاتي در كار بوده و نه كانالي زده شده است.»

خاتمي با بيان اينكه نمي‌دانم اين خبر از چه منبعي نقل شده است ،اظهار داشت:« ديدارهاي من آشكار و معلوم بود جلسه‌اي با سياستمداران نداشتم تنها تقاضاي آقاي كارتر بود كه چون مجال آن را نداشتم عذرخواهي كردم و اين اخبار را كاملا تكذيب مي‌كنم .»

در ادامه يكي از خبرنگاران صدا و سيما خطاب به خاتمي گفت دوستان بيست و سي چند بار از شما دعوت كردند تا در يكي از برنامه‌هاي آن به نام «اطاق شيشه‌اي» شركت كنيد، چرا شما در اين برنامه شركت نمي‌كنيد؟ كه خاتمي با لحني طنز‌آميز گفت:« مي‌ترسم تا وقتي در اطاق شيشه‌اي بيست و سي بنيشينم سنگ بزنند و شيشه بشكند و سر و صورت ما زخمي شود شايد اگر اطاق فولادي درست شود به آن برنامه بيايم .»

وي به اين خبرنگار گفت : «به همه‌ي دوستان بيست و سي سلام برسانيد آنها زحمت مي‌كشند و برنامه‌ي زنده و متنوعي دارند .»

خاتمي همچنين در پاسخ به سووال اين خبرنگارصداو سيما كه از وي پرسيد آيا از ما گله‌اي داريد؟،پاسخ داد:« من از هيچ كس گله ندارم .

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا